Transzferár-feladatok mikro és kisvállalkozásoknak

Adóellenőrzések alkalmával sok esetben kérik az adóellenőrök a transzferár szabályzatot, transzferár nyilvántartást abban az esetekben, ha a cég feltehetőleg kapcsolt vállalkozással rendelkezik.

Mindenkinek szükséges-e komplex írásos anyagot csatolnia a kapcsolt vállalkozással kötött üzleteihez?

Mivel az adóellenőrzést megelőzően az ellenőrök megvizsgálják az adóbevallásokat, különféle adatbázisokat, így már az adóellenőrzést megelőzően tisztában vannak a NAV kollégái azzal, hogy az adott cégnek vannak-e kapcsolt vállalkozásai. Ha igen, akkor biztos, hogy az ellenőrzést megelőző levélben már jelzik, hogy látni szeretnék a transzferár szabályzatot vagy a transzferár nyilvántartásokat.

Mindenkinek kell-e írásos anyagot készítenie?

A könyvelők egyik feladata, hogy minden év utolsó napján megállapítsa a vállalkozás méretét. A méret szerinti besorolást a Kkv. tv. tartalmazza. Csak annak a cégnek kötelező szabályzatot és nyilvántartást készítenie, amely vállalkozás az év utolsó napján vizsgálat szabályok szerint középvállalkozásnak minősül. Itt figyelembe kell venni a megfelelő összevonási szabályokat (KKV törvény: kapcsolódó vállalkozások, partnervállalkozások, kétéves szabály, stb. előírásainak megfelelően). Ha a vállalkozás nem minősül középvállalkozásnak, akkor nem kell nyilvántartást készíteni. Amennyiben a vállalkozás eléri a középvállalkozási méretet, akkor szükséges transzferár nyilvántartást készítenie. Ebben az esetben azt minden kapcsolt vállalati ügyletre egyenként kell alkalmazni, természetesen a 22/2009. PM rendeletben leírt összevonási és mentességi szabályok figyelembe vételével. Kötelező írásos dokumentáció csak középvállalati méret esetén szükséges, a bizonyítási teher a vállalkozáson van (ld. transzferár nyilvántartás – 22/2009. PM rendelet). Mikro- és kisvállalkozások esetében nincs írásos kötelezettség, szabadon választott és összeállított anyag elkészíthető, a bizonyítási teher az adóhatóságon van.

2017. 12. 19.

KAPCSOLÓDÓ TÉMÁK